fbpx

Black Friday og høysesong for netthandel

Vi er allerede godt inne i fjerde kvartal og står på startstreken til årets heteste netthandelsperiode. Netthandel i Norge er inne i høykonjunktur og har økt betraktelig de siste årene, i 2017 var netthandelen på 21 milliarder kroner. 

Hvis man ser rapportene i SSB er trenden utelukkende at netthandelen fortsetter å øke ift. vanlig detaljhandel.

Black Friday

Som vanlig er høsten den aller travleste tiden for detaljhandel, netthandel inkludert. Fenomener som Black Friday, adventskalendere,  julegaveshopping etc. er virkelig med på rekordbrytende omsetning. Black Friday i 2017 var den beste netthandelsdagen noensinne i Norge. Blant annet satte Elkjøp nordisk rekord i netthandel med omsetning på hele 1,32 milliarder kroner 

Selv om det er mye støy rundt Black Friday er det ingen tvil om at Nordmenn sitter klare med lommeboka når klokken slår midnatt. Det jaktes på gode tilbud, og man har utsatt innkjøp i tilfelle man kan benytte seg av tilbud. E24 melder også i samme artikkel at Prisjakt satte ny døgnrekord i søk under Black Friday i 2017.

De som utnytter Black Friday aller mest har også utvidet salget til å vare en hel «black Week», og med gode resultater, det er rekordtrafikk hver dag. Prisjakt viser også at det absolutt ikke er alle varene som går ned i pris under Black Friday. Blant de 8000 mest søkte produktene gikk 33% ned i pris, mens 16% gikk opp i pris.

Er du klar for salgsrekorder?

For å være klar for denne rekordbrytende trafikken er det viktig at man tar noen strategiske slutninger i forkant. Ønsker du å tilby salgsvarer? Ønsker du økt digital tilstedeværelse? Ønsker du å øke budsjettet til kjøp av trafikk for å svare på etterspørselen? Ønsker du å benytte anledningen til å sette rekord for digital omsetning?

Det er viktig at man er tidlig ute med disse beslutningene, slik at man rekker å sette opp nødvendige digitale tiltak. Enten det er å lage nye kampanjer i Facebook, Annonsematriell for Google Displaynettverk, etablere relevante kampanjesider eller øke den digitale synligheten.

Kontakt oss for en prat angående strategi og utførelse av din potensielle salgsrekord!

Om forfatteren:

Se mer:

Snart kan du vise produktene dine på Google Shopping – helt gratis!

Snart kan du vise produktene dine på Google Shopping – helt gratis!

I april annonserte nemlig Google at de skal gjøre det gratis for bedrifter å selge produktene sine via Google Shopping. Det gir deg som driver en nettbutikk en gylden mulighet til å markedsføre produktene dine for tusenvis av mennesker som kommer til Google, uavhengig om du annonserer på Google fra før av.

Google Ads + TV = sant

Google har nå åpnet for muligheten til å annonsere på TV-skjerm via Googles displaynettverk. Vi har tidligere skrevet om fordelene ved å bruke Social Video

Ellevill vekst for Google og Facebook

Ellevill vekst for Google og Facebook

I følge en ny studie publisert i kampanje vokser stadig markedet for digital annonsering i Google og Facebook.

De tre kjempene Google, Facebook og Snapchat omsetter i år for ca. 5,9 milliarder kroner i Norge. Dette er ca 1 milliard mer, eller en økning på rundt 23% ift. 2017.

NYHETSBREV