Bør man annonsere i Bing?

Bing er søkemotoren til Microsoft og kjent for mange. Vi får stadig spørsmål om det i heletatt er noen som benytter Bing, eller om alle bruker Google som sin foretrukne søkemotor. Svaret på dette gir også en indikator på spørsmålet: Bør man benytte Bing til markedsføringen sin?

Bing må finne seg i å være nummer 2, det er det liten tvil om. De har på verdensbasis 9% av markedsandelen, med 12 milliarder månedlige søk. Hvis man også inkluderer Yahoo og AOL nettstedene som drives av Bing er markedsandelen i Norge på hele 15,4% i følge ComScore. Undesøkelsen baserer seg utelukkende på «skrivebordsøk» eller søk gjort via desktop.

IT avisen skrev også i 2017 at Bing hadde opplevd vekst på hele 30-40% og har nå en årlig omsetning på fem milliarder USD.

Selv om Bing er nummer to er det altså en betraktelig mengde søk i søkemotoren. Bing er default som søkemotor i internett Explorer, som i 2017 fortsatt hadde en markedsandel på over 15%.

Det er gjort flere undersøkelser på hvem som benytter Bing, og resultatene peker ofte på mennesker på 45 år og oppover med inntekt høyere en snittet. Altså en kjøpesterk gruppe. Det er også mange bedrifter som bruker Microsoft og derfor også Explorer og Bing. Dette underbygges også av antallet desktopsøk som gjøres.

Andre fordeler med å benytte Bing er at det er mindre konkurranse enn i Google om de beste plasseringene. Dett gir dermed også billigere trafikk og muligens billigere konverteringer. I tillegg er det enkelt å «kopiere» over kampanjestruktur fra Google Ads, slik at de også kjører i Bing. Det medfører altså en forholdsvis liten kostnad i både etablering og trafikk.

Konklusjon:

Bing gir også en trafikkbudsjettskupong på NOK  1000,- ved bruk av NOK 200,- i annonsebudsjett. Siden kostnadene ved å teste ut Bing er såpass lave mener vi at flere bedrifter bør gi Bing en sjanse. Deretter kan resultatene analyseres og vurderes som så mye annet i det digitale markedsføringslandskapet.

Ta kontakt med oss dersom du ønsker å se hva Bing kan bidra med for din bedrift!