Vår digitale forbrukeratferd er i konstant forandring. Det tilkommer ny teknologi, ny informasjon, nye beslutningsverktøy, nye leverandører, nye betalingsløsninger osv. Det er viktig for digitale annonsører å ha et forhold til målgruppens forbrukeratferd og beslutningsmønster for å kunne samhandle på en best mulig måte gjennom kundereisen.

Vi kan for eksempel se på en av de største forandringene i dette tiåret; smarttelefoner. Bruken av smarttelefoner skutt i været, og for oss nordmenn er det bortimot allemannseie. Dette har bidratt til at man nesten alltid har informasjon tilgjengelig. Man kan lese om produkter og se bilder. Man kan enkelt sammenligne varer og priser. Man har i dag langt mer innsikt om produktene og leverandørene man er på utkikk etter før man bestemmer seg for og om man skal gjennomføre en handel. Forbrukeratferden endres fordi vi har endrede spilleregler og nye verktøy.

La oss se på et mulig scenario av veldig veldig mange.

Man er på utkikk etter joggesko. Enkelt og greit. Man starter kanskje med et søk i en søkemotor, hvis søkemotoren i dette tilfelle (som i de fleste tilfeller) er Google, vil man på toppen finne ulike varianter med bilde, pris og leverandør fra Google Shopping. Dette bidrar kanskje til å snevre inn søket noe. Hvis man ser en modell man liker kan man søke på nytt, mer spesifikt denne gangen.

Det dukker på nytt opp bilder, priser og leverandører, denne gangen kun for modellen man har søkt på i tillegg mer informasjon i både betalt og organisk søk på siden. Kanskje det er forskjellige priser hos leverandørene? Kanskje det er forskjellige farger? kanskje det er en leverandør du kjenner? Kanskje det er flere du ikke kjenner? Neste steg er kanskje å lese en test, sammenlikne priser, se på leveringstid osv.

Etter å ha vurdert, pris, tilgjengelighet, leveringstid, sikkerhet osv. gjøres kanskje valget og man foretar transaksjonen. Eller man ble overveldet av informasjon og valgte å avslutte søken før man kom så langt.

Når man er en annonsør på nett bør alle disse faktorene og flere til vurderes. Enten det er varesalg, tjenester, eller noe helt annet, sitter forbrukere på en mengde informasjon. Man er nødt til å ta stilling til forbrukeradferd på nett, og beslutningsprosessen for din vare eller tjeneste og tilpasse kommunikasjonen.

Ved å sørge for synlighet på relevante nøkkelord i søkemotorene enten via Ads, SEO eller Shopping får man kanskje anledning til å være med til neste runde. I runde to sees det kanskje på hvordan man skiller seg ut; enten på pris, sikkerhet, tilgjengelighet etc. Da er viktig med gode digitale profiler, i form av brukeranmeldelser, en god nettside, en helhetlig digital strategi osv.

Informasjonstilgjengeligheten har også bidratt til at konkurransen om kundene stadig blir sterkere. Man er ikke lenger nødt til å handle utelukkende på bakgrunn av tilgjengeligheten på nærmeste gatehjørne. I det digitale universet har det aldri vært enklere å starte butikk, men det har heller aldri vært enklere å gjøre feil. Derfor er det meget viktig å tilpasse seg den digitale forbrukeratferden.

I Media Access har vi i flere år jobbet på tvers av bransjer med forskjellige målgrupper og sitter derfor på viktig innsikt i de fleste tilfeller. Dette kan bidra til å gjøre din markedsføring lønnsom.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker du en prat om hvordan man kan optimalisere den digitale tilstedeværelsen slik at den samhandler med målgruppen din.