Viktigheten av raske mobiltilpassede nettsider

Vi forbrukere er stadig på farten, og nytt i det siste 10-året er at vi har med oss en mengde informasjon hvor enn vi går. De fleste av oss har en smarttelefon i lomma; dette er for mange av oss vår inngangsbillett til internett. At forbrukere i større og større grad benytter mobile enheter når det gjøres søk og kjøp på nett er et faktum. Denne andelen er forventet å stige ytterligere. Undersøkelser viser at hele 80% søker informasjon på internett før det gjennomføres en handel. Dette viser hvor nødvendig det er å være tilgjengelig med informasjon på internett, og synlighet i søk. I tillegg er vi forbrukere utålmodige, tall fra Google viser at hele 40% lukker nettsiden dersom den ikke har lastet inn på 3 sekunder på mobilenheten. Det er meget unødvendig å miste relevant trafikk og potensielle konverteringer fordi websiden ikke presterer godt nok. Her har vi som nettstedseiere et ansvar, samtidig som det må stilles krav til webutviklere og tilbydere av nettsider. Ved å ekskludere åpenbare faktorer til det vi på fagspråket kaller «bounce rate» vil nettsiden bli mer konkurransedyktig. Bounce rate kan og bør man for øvrig følge med på i Google Analytics.

I tillegg til at forbrukere snur på vei inn til nettsiden din, lanserte Google i Juli i år en endring i algoritmen sin som benytter innlastingstid på mobilnettside som en direkte faktor på ad rank i Google Ads. Dette betyr at man blir straffet av Google dersom man har en treg mobilnettside. Les mer om dette her. Det betyr altså at kvaliteten i din Google ads konto direkte påvirkes av nettsidens mobile tilpasning og innlastingstid, hvilket igjen påvirker hva man må betale per klikk for å opprettholde annonseplasseringen.

Du kan selv teste hvor mobilvennlig websiden din er her: https://testmysite.thinkwithgoogle.com/

Det kan ofte være små justeringer på websiden som betraktelig øker dens prestasjon, og dette bidrar dermed til at man mister færre potensielle kunder. Ta en prat med oss, dersom nettsiden din ikke laster inn hurtig nok, eller ikke er godt nok mobiltilpasset. Det kan gjøre deg mer konkurransedyktig i kampen om kundene.