NETT-
HANDEL
Trafikk på internett er enkelt. Konverterende trafikk kan derimot være krevende. Hva skal til for å øke salget i nettbutikken din?
Netthandel har hatt en formidabel vekst de siste årene med social distancing og nedstengte butikker. Det har endret handlemønsteret vårt. Flere handler på nett, og en større del av pengene vi bruker, brukes digitalt. Så hvordan kan man sikre at nettbutikken din tar del i denne utviklingen? Vel, det enkle svare er; flere kunder, større ordrer og hyppigere kjøpsfrekvens. Det noe mer avanserte svaret tar vi for oss under her.
Visste du at 64% av alle Google-søk kommer fra mobilen?
Hvordan lykkes med
NETTHANDEL?
Vi blir eksponert for enorme mengder reklamemateriell på internett hver dag. Det er salg, tilbud, kampanjer, superdeals og hva det måtte være. Det er lett og bli både svimmel og forvirret i mengden informasjon vi eksponeres for.
Et morsomt eksperiment er å forsøke og huske hvor mange merkevarer du har blitt eksponert for det siste døgnet.
– du husker neppe særlig mange.
Det betyr flere ting. Det betyr at merkevarer ikke i stor nok grad klarer å skille seg ut i mengden og skape oppmerksomhet. Det betyr at kampanjers innhold generelt sett er for dårlig. Det betyr at det er skyhøy konkurranse om kundene. Det betyr også at det er store summer bortkastet på markedsføring.
Så hvordan lykkes man?
kundereise
oppmerksomhet
markedsføring
tillit og troverdighet
Kjenn din
MÅLGRUPPE
Først er det lurt å definere produktet ditt, målgruppen din og deres beslutningsprosess. Er det impulskjøp eller kreves en høyere grad av innvolvering? Hvor mye informasjon ønsker målgruppen for å føle at de tar en god avgjørelse?
Deretter er det nyttig å tenke på hvilke fordeler har produktet ditt? Hvilket behov dekker det hos kunden, eller hvilket problem skal det løse?
For å forstå målgruppen din utover de vanlige demografiske variablene er det viktig å kjenne til deres motivasjon for å handle. Det er veldig fort gjort å bli for teknisk når man forsøker å vinne målgruppens oppmerksomhet. Det er stor forskjell på annonser som sier:
– Skalljakke med 20.000mm vannsøyle
og
– Jakken som garantert holder deg tørr.
De fleste kunder kjøper ikke en jakke utelukkende basert på vannsøylen, behovet er at de ønsker å holde seg tørre.
Catch our drift?
Ikke bare kjenn, men forstå målgruppen din! Fokuser på produktenes fordeler i stedet for dets attributter.
Ps. jeg blåser i om de nye vinduene mine er tre-lags med argongass. Jeg vil vite om de holder varmen inne i huset.
Målgruppe
BRUKERTILPASSET MARKEDSFØRING
RESEARCH
CONTENT IS KING
Hvorfor velge Media Access?
Når du velger å samarbeide med oss, så får du ikke bare en person med på laget, men et helt team! Vi hjelper deg fra a til å og skreddersyr den beste løsningen for din bedrift.
Du betaler for en tjeneste, men du får mye mer.
En god kundereise
Når du har vunnet oppmerksomheten og fortjent et klikk er det kult. Men klikk i seg selv har dessverre begrenset verdi.
Det er nå salgsarbeidet egentlig starter. For at kunden skal fullføre alle stegene frem til check-out er det viktig at nettbutikkens funksjonalitet er på topp. Vi har blitt ganske bortskjemte på nett. Hvis innlastingstiden er for lang, hvis siden ikke ser god nok ut på mobil, eller hvis kundens foretrukne betalingsmåte ikke er tilgjengelig er det fort gjort å miste salget.
La oss heller si at, kundereisen er ekstremt viktig. Kundene forventer informasjonen de trenger, de forventer at alle tekniske løsninger fungerer optimalt og de forventer support hvis de trenger det.
Skap tilitt
En av de største forskjellene på butikk og netthandel er kundens mulighet til å ta, se og føle på produktet samtidig som de ikke får produktet med seg med en gang. Det betyr i bunn og grunn at kundene stoler på at produktet er hva du forteller de at det er.
Så, hvorfor skal de stole på deg?
Skap en god relasjon med kundene dine. La de ble kjent med deg, og kundene dine. Vis frem kundeanmeldelser, og vær transparent i kommunikasjonen. Ha gode og tydelige bytte og retur-ordninger, tilby kjøp nå- betal senere osv. Alt dette bidrar til å senke den opplevde risikoen kunden tar.
Det viktigste av alt er likevel å tørre å være seg selv. Stå for det du gjør og ha tillitt til dine produkter.