Den kanskje aller viktigste jobben i markedsføringsfaget skjer før man i det hele tatt starter noen markedsaktiviteter. Man er nødt til å sette seg gode mål og delmål. Dette vil være en ledestjerne for alle som er med i prosessen frem til måloppnåelse. Hvis man ikke har definert dette tydelig risikerer man at forskjellige ledd drar i forskjellig retning, og man får derfor ikke full uttelling av annonsebudsjettet sitt.
Gode mål bør være realistiske, konkrete og målbare. Når det er snakk om digital markedsføring er det enkelt å måle salg, leads osv. men det kan være vanskelig å måle omdømme, merkevare etc. Derfor bør det også defineres tydelige målbare parametre slik at man kan analysere faktisk måloppnåelse.
En digital strategi omhandler hva, når, hvorfor, hvordan og hvem. Den bør som et minumum ta stilling til målene, produktene/tjenestene som selges, kanaler, målgruppe, budskap og kundereise. For å lage en god strategi bør man se på samspillet mellom faktorene og hvordan dette best mulig kan utnyttes for å gi deg som annonsør en høyest mulig ROI.
Når man jobber strategibasert ut fra mål og delmål er det enklere å analysere fremgangen underveis. Man kan se om man er på rett vei, eller om noe bør justeres for å oppnå målene man har satt. Dette er med på å sikre og forenkle rapporteringen fra utøvende part og analysen av data.
Si for eksempel at man er en leverandør av ferdighytter. Strategien bør åpenbart omhandle interessenter og salg av hytteprosjekter. Veien til dette kan være lang, og defineres som et høyinvolveringskjøp for de aller aller fleste. Det er også derfor ikke vanlig at hytteleverandører har en «legg i handlekurv» funksjon på nettsidene sine, når dette neppe ville gitt særlig effekt. Derfor er man nødt til å sette opp noen målbare parametre for delmål. Slik at man kan vite om man er på rett vei før salget fullbyrdes.
Veien til et salg vil kunne være å skape engasjement og en følelse rundt produktene. Enten det er i form av videosnutter på Facebook, bannerannonsering i Google, Synlighet i søkemotorer eller tilstedeværelse på messer bør man sette seg noen delmål. For eksempel bestilte hyttekataloger, innsendte kontaktskjema på nettsiden, påmelding til nyhetsbrev, følgere på Facebook etc.
Når man oppnår disse delmålene starter del to av jobben i tråd med strategien. Da kan det være salgsavdelingen tar over, det kan brukes remarketing, man kan skape dialog og engasjement i sosiale medier osv. Delmålene blir derfor viktige milepæler på veien til måloppnåelse.
Ved at alle parter følger en strategi og jobber for å nå de samme målene oppleves gjerne veien som litt enklere.